Garanti: Jiří Macek - Čiksika; Petr Novotný - Perry
VL + ML
1. SYMBOLY NAŠÍ REPUBLIKY
a) Vyjmenuj všechny státní symboly tak, jak jsou uvedeny v ústavě; prokaž, že znáš historii a popis státní vlajky naší republiky od r. 1918 a způsoby používání vlajky a praporu;
b) Vysvětli51) historický vznik a vývoj státních symbolů; zazpívej (nebo zarecituj) zpaměti státní hymnu a vylož její vznik a historii;
c) Vysvětli51), od kdy máme ústavu a jaký byl její vývoj od roku 1918; chronologicky vyjmenuj všechny prezidenty republiky od roku 1918 a stručně o nich vyprávěj skupině osob35).
1 podmínkaČIN
2 podmínkyVELKÝ ČIN
35)Skupina osob: nejméně tři osoby (kromě tebe).
51)Vysvětli: popiš odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2D1 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2D1
2. ČESKÁ HISTORIE
Pro období: do r. 1306; 1306–1437; 1437–1526; 1526–1740; 1740–1918; od r. 1918:
a) Pojmenuj a charakterizuj každé z těchto období;
b) Prokaž, že znáš o každém období: významné události, druh a geografické vymezení státních útvarů, události dané uvedenými letopočty;
c) Porovnej každé období s událostmi ve světě a pohovoř23) o vztazích a kontaktech českých zemí se světem.
1 podmínkaČIN
2 podmínkyVELKÝ ČIN
ML: Charakterizuj středověk, novověk do r. 1918 a období od r. 1918. Prokaž, že znáš u těchto období: významné události a druh a geografické vymezení státních útvarů.
23)Pohovoř (1): pohovoř před odborníkem19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2D2 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2D2
3. HRADY A ZÁMKY
Navštiv a prokaž, že znáš28) historii:
a) 10 hradů (mohou to být i zříceniny nebo hradiště)
b) 10 zámků
c) 10 církevních objektů (kostely, chrámy, kláštery)
1 podmínkaČIN
2 podmínkyVELKÝ ČIN
28)Prokaž, že znáš (umíš): popiš či předveď odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2D3 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2D3
4. HISTORICKÉ SLOHY
Popiš základní znaky hlavních stavebních slohů na našem území (románský, gotika, renesance, baroko, klasicizmus, secese, romantizující slohy, kubizmus) a uveď 2 význačné stavby každého slohuČIN
Zdokumentuj (včetně ilustrací9)) základní znaky výše uvedených slohů na konkrétních stavbách, které navštívíš – u každého slohu 2 památky z různých lokalit. Dále uveď charakteristické znaky dalších druhů umění spjatých s daným slohem (malířství, hudba, …) a jmenuj 2 představitele každého slohu (jsou-li známi)VELKÝ ČIN
9)Ilustrace: doplnění pozorování nebo jiného textu kresbami vystihujícími daný děj (nemusí být vlastní), fotografiemi, skicami apod.
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2D4 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2D4
5. HISTORIE MÍSTA BYDLIŠTĚ
Prokaž, že znáš28) o své obci (nejbližším městě, městské čtvrti): etymologii názvu místa, historii, popis městského znaku (pokud existuje), přírodní zajímavosti v okolí (parky, rezervace, naleziště, …), význačné objektyČIN
Splň ČIN a dále uveď málo známé skutečnosti, které jsi zjistil v městském archivu či obecní kronice. Dále pohovoř23) o význačných rodácích a obyvatelích a o místních zvycích a slavnostech v minulosti a současnostiVELKÝ ČIN
23)Pohovoř (1): pohovoř před odborníkem19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
28)Prokaž, že znáš (umíš): popiš či předveď odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2D5 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2D5
6. OSOBNOSTI NAŠEHO NÁRODA
Vyjmenuj 10 osobností, které považuješ v naší historii za významné, a vysvětli51), proč. Pohovoř23) celkem 30 minut o jejich životě a díleČIN
Totéž o 20 osobnostech, celkem 60 minut; z toho musí být uvedeno 5 patronů české zeměVELKÝ ČIN
23)Pohovoř (1): pohovoř před odborníkem19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
51)Vysvětli: popiš odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2D6 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2D6
7. HISTORICKÉ OSOBNOSTI
Vyjmenuj 10 osobností, které považuješ ve světové historii za významné, a vysvětli51), proč (neuváděj žijící osoby). Pohovoř23) celkem 30 minut o jejich životě a díleČIN
Totéž o 20 osobnostech, celkem 60 minutVELKÝ ČIN
23)Pohovoř (1): pohovoř před odborníkem19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
51)Vysvětli: popiš odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2D7 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2D7
8. SOUČASNÉ SVĚTOVÉ OSOBNOSTI
Vyjmenuj 10 osobností žijících ve 20. – 21. století, které považuješ za významné, a vysvětli51), proč (je možné uvádět žijící osoby). Pohovoř23) celkem 30 minut o jejich životě a díleČIN
Totéž o 20 osobnostech, celkem 60 minutVELKÝ ČIN
23)Pohovoř (1): pohovoř před odborníkem19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
51)Vysvětli: popiš odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2D8 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2D8
9. HISTORICKÉ UDÁLOSTI
Pohovoř23) před skupinou osob35) 30 minut na dané téma:
a) o 10 významných objevech;
b) o 10 významných vynálezech;
c) o 10 významných historických událostech.
1 podmínkaČIN
2 podmínkyVELKÝ ČIN
23)Pohovoř (1): pohovoř před odborníkem19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
35)Skupina osob: nejméně tři osoby (kromě tebe).
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2D9 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2D9
10. HERALDIKA
a) Řekni, co je to heraldika, a prokaž, že znáš28) její obecná pravidla; seznam se základy heraldiky skupinu osob35) a demonstruj své poznatky na konkrétním příkladu;
b) prokaž, že znáš28) heraldický popis 5 erbů šlechtických rodů a 5 erbů měst; vyprávěj o jejich historii a předlož jejich ilustrace9);
c) heraldicky popiš velký státní znak České republiky; prokaž, že znáš28) vývoj státního znaku (včetně jeho historických kořenů) bývalého Československa a České republiky.
1 podmínkaČIN
2 podmínkyVELKÝ ČIN
9)Ilustrace: doplnění pozorování nebo jiného textu kresbami vystihujícími daný děj (nemusí být vlastní), fotografiemi, skicami apod.
28)Prokaž, že znáš (umíš): popiš či předveď odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
35)Skupina osob: nejméně tři osoby (kromě tebe).
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2D10 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2D10
VL
11. GENEALOGIE
a) Podle pravidel genealogie vytvoř svůj rodokmen do 4. kolena; b) podle pravidel genealogie vytvoř svůj vývod do 3. kolena; c) vytvoř rodokmen nebo vývod pro nějakou cizí osobu do 3. kolena.