Garanti: Jiří Macek - Čiksika; Karel Pátek - Legolas; Vlastimil Růžička - Tlusťoch
VL + ML
1. ASTRONOMIE V HISTORII
Vyprávěj 30 minut o tom, jaký význam měla astronomie v historii (navigace apod.) a jak dostávala souhvězdí a hvězdy svoje pojmenování. Uveď přitom 2 bájeČIN
Prokaž, že znáš28) 10 význačných astronomů minulých století a 10 význačných astronomů 20. století. Vyprávěj 60 minut o jejich životě a význačných objevech. Objasni přitom, jak se vyvíjelo poznávání vesmíruVELKÝ ČIN
28)Prokaž, že znáš (umíš): popiš či předveď odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2A1 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2A1
2. HVĚZDY A VESMÍRNÉ OBJEKTY
Ukaž na obloze a pojmenuj:
12 hvězd a 3 planetyČIN
24 hvězd – u pěti uveď jejich vzdálenost a kategorii – a 6 dalších vesmírných objektů kromě Slunce a Měsíce (planety, galaxie, hvězdokupy, mlhoviny)VELKÝ ČIN
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2A2 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2A2
3. SLUNEČNÍ HODINY
Vyrob50) sám pěkné a přesné sluneční hodiny, zdůvodni přesný úhel rafije, prokaž znalosti o pohybu slunce po obloze (tj. vysvětli51) pojmy: ekliptika, nebeský [světový] rovník, kdy slunce vychází a zapadá v různých ročních obdobích a proč, kdy je v nadhlavníku)ČIN
Vyrob50) celkem dvoje sluneční hodiny různého provedení, prokaž znalosti jako u ČINU a načrtni návrh slunečních hodin pro severní pól, jižní pól a rovníkVELKÝ ČIN
50)Vyrob: rozumí se výroba z materiálů, které je možno koupit i v obchodě, není-li stanoveno jinak. Nelze vyrábět ze stavebnice či polotovarů, umožňujících sestavením vznik jednoznačně definovaného výrobku.
51)Vysvětli: popiš odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2A3 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2A3
4. SOUHVĚZDÍ
Rozpoznej a pojmenuj na obloze:
12 souhvězdíČIN
24 souhvězdíVELKÝ ČIN
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2A4 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2A4
5. ZNALOST VESMÍRU
Prokaž, že máš základní vědomosti o vesmíru a o teoriích jeho vzniku (vznik hvězd a planet, hvězdokup, galaxií). Dále prokaž, že znáš28) teorii o životě hvězd (tj. vývoj a způsob zániku) a že máš základní vědomosti o Slunci a planetách sluneční soustavy. Ukaž skupině osob35) nejvýznačnější objekty na obloze a vykládej jim pod hvězdnou oblohou 20 minut o vesmíruČIN
Prokaž vědomosti o mlhovinách, meteorech, meteoritech a meteoritických rojích, kometách, zvláštních formách hvězd a černých dírách a o mechanizmech zatmění. Ukaž skupině osob35) 4× v různých ročních obdobích nejvýznačnější objekty na obloze a pokaždé přitom pohovoř23) o výše uvedených jevechVELKÝ ČIN
ML: Vysvětli pojmy hvězda, planeta, hvězdokupa, galaxie. Prokaž, že máš základní vědomosti o slunci a planetách sluneční soustavy. Ukaž na obloze mléčnou dráhu a krátce o ní pohovoř.
23)Pohovoř (1): pohovoř před odborníkem19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
28)Prokaž, že znáš (umíš): popiš či předveď odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
35)Skupina osob: nejméně tři osoby (kromě tebe).
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2A5 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2A5
6. ASTRONOMICKÁ ORIENTACE
Urči: sever podle Slunce, znáš-li čas; čas podle Slunce, znáš-li světové strany; sever podle Měsíce (a popiš, jak budeš postupovat, je-li Měsíc v různých fázích); čas podle Měsíce (znáš-li světové strany); sever podle Polárky; sever podle souhvězdí ekliptiky; čas podle souhvězdí ekliptiky a polárky; sever nebo čas podle těles na obloze dalšími dvěma způsoby (například podle souhvězdí Velké medvědice, s pomocí tabulek apod.)ČIN
Totéž s přesností pokaždé lepší než 4° (sever) nebo 15 minut (čas)VELKÝ ČIN