Urči45) 3 druhy4) u nás žijících ocasatých obojživelníků. Prokaž, že znáš28) jejich biologii1)ČIN
Urči45) 2 druhy4) u nás žijících ocasatých obojživelníků a prokaž, že znáš28) jejich biologii1). Rozpoznej samce v době klidu a v době rozmnožování. Dále urči45) 2 druhy4) ocasatých obojživelníků, kteří nežijí u nás, a prokaž, že znáš28) jejich biologii1)VELKÝ ČIN
1)Biologie (druhu)
: znalost zeměpisného rozšíření, způsobu života (např. denní, noční živočich, žije samotářsky, ve skupinách, stěhovavý, stálý apod.), prostředí, ve kterém žije, rozmnožování (např. doba březosti, velikost snůšky, počet mláďat, kdo se stará o snůšku a mláďata), potrava.
4)Druh: živočich či rostlina určená rodovým i druhovým jménem (např. sasanka hajní, konipas bílý; nestačí jen sasanka nebo konipas).
28)Prokaž, že znáš (umíš): popiš či předveď odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
45)Urči: urči druh/zástupce podle vyobrazení v atlase nebo podle exponátů ve sbírkách apod. (je možné i v přírodě) a popiš základní charakteristické poznávací znaky tak, aby bylo zřejmé, že si nemůžeš jednotlivé exempláře splést a můžeš daný objekt určit kdykoliv v přírodě.
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2O1 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2O1
2. NAŠE ŽÁBY
Urči45) naše18) žáby, u každé prokaž, že znáš28) její biologii1):
5 zástupců54)ČIN
8 zástupců54)VELKÝ ČIN
ML: Urči 5 zástupců našich žab.
1)Biologie (druhu)
: znalost zeměpisného rozšíření, způsobu života (např. denní, noční živočich, žije samotářsky, ve skupinách, stěhovavý, stálý apod.), prostředí, ve kterém žije, rozmnožování (např. doba březosti, velikost snůšky, počet mláďat, kdo se stará o snůšku a mláďata), potrava.
18)Naše (druhy, zástupci): druhy či zástupci živočichů nebo rostlin, které jsou v naší zemi původní.
28)Prokaž, že znáš (umíš): popiš či předveď odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
19)Odborník: člověk, který: a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti; b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
45)Urči: urči druh/zástupce podle vyobrazení v atlase nebo podle exponátů ve sbírkách apod. (je možné i v přírodě) a popiš základní charakteristické poznávací znaky tak, aby bylo zřejmé, že si nemůžeš jednotlivé exempláře splést a můžeš daný objekt určit kdykoliv v přírodě.
54)Zástupce: živočich či rostlina určená buď pouze rodovým jménem (např. javor – v tom případě lze počítat pouze 1× z rodu javor) či rodovým a druhovým jménem (např. javor mléč, javor horský – v tom případě se počítá každý druh).
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2O2 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2O2
3. POZOROVÁNÍ OBOJŽIVELNÍKŮ
Pozoruj v přírodě30) vývoj 1 druhu4) obojživelníků od vajíčka po stádium dospělce. O svém pozorování veď záznamy56) tak, aby byl zachycen celý vývoj jedince. Pozorování v přírodě můžeš nahradit pozorováním vajíček umístěných v akváriu, pokud dospělé obojživelníky vypustíš do jejich přirozeného prostředíČIN
Totéž pro 2 druhy4)VELKÝ ČIN
4)Druh: živočich či rostlina určená rodovým i druhovým jménem (např. sasanka hajní, konipas bílý; nestačí jen sasanka nebo konipas).
30)Příroda (1): prostředí mimo vnitřní prostory lidských obydlí přímo určené k bydlení živočichů (hnízdění vlaštovek, rehků, kalousů apod. v budovách se považuje za hnízdění v přírodě), nelze tedy za čin považovat pozorování hnízdění např. exotických ptáků v kleci nebo ve voliéře, byť by byla mimo budovu.
56)Záznamy: pravidelně denně či v potřebných intervalech vedené záznamy dokumentující vývoj nějakého živočicha či rostliny, případně nějaký děj v přírodě probíhající v určitém časovém úseku. U záznamů živočichů musí být doplněny českým a vědeckým názvem daného druhu, jeho popisem, případně ilustrací9), dále musí být uveden časový úsek, po který pozorování probíhalo, v jaké frekvenci, co se pozorováním sleduje a jaký byl výsledek.
9)Ilustrace: doplnění pozorování nebo jiného textu kresbami vystihujícími daný děj (nemusí být vlastní), fotografiemi, skicami apod.
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2O3 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2O3
VL
4. EXOTICKÉ ŽÁBY
Urči45) cizokrajné2) žáby, u každé prokaž, že znáš její rozšíření a zajímavosti ze způsobu života:
5 zástupců54)ČIN
10 zástupců54)VELKÝ ČIN
2)Cizokrajné (exotické), vysazené, okrasné: druhy rostlin nebo živočichů, které nejsou v naší zemi původní a byly zde vysazeny ať už z důvodů hospodářských nebo okrasných.
45)Urči: urči druh/zástupce podle vyobrazení v atlase nebo podle exponátů ve sbírkách apod. (je možné i v přírodě) a popiš základní charakteristické poznávací znaky tak, aby bylo zřejmé, že si nemůžeš jednotlivé exempláře splést a můžeš daný objekt určit kdykoliv v přírodě.
54)Zástupce: živočich či rostlina určená buď pouze rodovým jménem (např. javor – v tom případě lze počítat pouze 1× z rodu javor) či rodovým a druhovým jménem (např. javor mléč, javor horský – v tom případě se počítá každý druh).
Sdílej odkaz na toto Orlí pero:
Pošli znění 2O4 na e-mailovou adresu:
Nahlaš chybné znění u OP 2O4
5. POZOROVÁNÍ OBOJŽIVELNÍKŮ
Sám najdi v přírodě30) naše18) nebo cizokrajné2) obojživelníky. S určením ti může pomoci někdo jiný. Pozoruj27) je a prokaž, že znáš jejich biologii1):
3 zástupci54)ČIN
6 zástupců54)VELKÝ ČIN
1)Biologie (druhu)
: znalost zeměpisného rozšíření, způsobu života (např. denní, noční živočich, žije samotářsky, ve skupinách, stěhovavý, stálý apod.), prostředí, ve kterém žije, rozmnožování (např. doba březosti, velikost snůšky, počet mláďat, kdo se stará o snůšku a mláďata), potrava.
2)Cizokrajné (exotické), vysazené, okrasné: druhy rostlin nebo živočichů, které nejsou v naší zemi původní a byly zde vysazeny ať už z důvodů hospodářských nebo okrasných.
18)Naše (druhy, zástupci): druhy či zástupci živočichů nebo rostlin, které jsou v naší zemi původní.
27)Pozoruj: sleduj daného živočicha tak dlouho, abys ho s jistotou identifikoval a zaznamenal během pozorování nějakou jeho typickou nebo zajímavou činnost.
30)Příroda (1): prostředí mimo vnitřní prostory lidských obydlí přímo určené k bydlení živočichů (hnízdění vlaštovek, rehků, kalousů apod. v budovách se považuje za hnízdění v přírodě), nelze tedy za čin považovat pozorování hnízdění např. exotických ptáků v kleci nebo ve voliéře, byť by byla mimo budovu.
54)Zástupce: živočich či rostlina určená buď pouze rodovým jménem (např. javor – v tom případě lze počítat pouze 1× z rodu javor) či rodovým a druhovým jménem (např. javor mléč, javor horský – v tom případě se počítá každý druh).