Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Nazelené hry

Nalezených her: 238
Pravidla:
Jeden z hráčů odejde z místnosti, ostatní se dohodnou na nějaké osobě (může to být společný známý, ale také historická nebo literární postava, sportovec, umělec apod.) nebo na nějakém předmětu (např. v klubovně, ve městě, ale také známém). Hráč, který se vrátí, klade otázky tak, aby na ně ostatní mohli odpovědět ano nebo ne. Ptá se hráčů postupně. Uhodne-li, jde ven hráč, jehož se ptal naposledy. Vzdáli - dá zástavu a pokračuje někdo jiný.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

7 - -
2 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Hra probíhá během běžné činnosti na schůzce, cestě, táboře, apod. Na začátku hry obdrží každý hráč dvacet kartiček. Základem hry je to, že nikdo nesmí vyslovit slova: ano, ne a jo. V průběhu hry se každý snaží příležitostně přelstít jiné hráče tím, že jim pokládá otázky, na které bezděčně odpoví zakázaným slovem. Kdo se nechá nachytat, odevzdá jednu kartičku tomu, kdo ho přelstil. Po uplynutí stanovené doby si hráči spočítají své kartičky a vítězí ten, kdo jich má nejvíc.

Pomůcky:
20 kartiček pro každého hráče

Legenda:
-

5 - -
5 - -
> 1 hodina (dlouhá)
ve dne
Pravidla:
Tuto hru hraje hráč A proti všem ostatním. Napřed si hráč A vymyslí nějaké slovo, pokud možno málo známé, dlouhé a složité (podstatná jména v jednotném čísle). Ostatním napoví první písmeno tohoto slova. Úkolem ostatních hráčů je uhodnout toto myšlené slovo. Někdo ze skupiny hráčů tedy vymyslí slovo, které začíná na známé písmeno nahlas ho ostatním popíše (nesmí ho přímo vyslovit, ani nesmí použít kořen slova). Nyní všichni hráči (i hráč A) vymýšlí slovo, které hráč myslel. Pokud na slovo přijde hráč A, nahlas řekne, že to slovo to není (pokud to opravdu není jeho myšlené slovo). Pokud je to slovo, které myslel, prohrál. Pokud to to slovo nebylo, může další ze skupiny hráčů přijít s jiným slovem se správným začátkem. Pokud ale na slovo přijde někdo jiný ze skupinky hráčů, nejprve musí napočítat do deseti, čímž dává hráči A čas, a pak současně s tím, kdo slovo vymyslel nahlas slovo vyřkne. I během počítání má hráč A možnost přijít na myšlené slovo. Pokud to ale nedokáže a navíc se oba dva hráči ze skupiny trefí do stejného slova, hráč A toto kolo prohrál a musí prozradit ostatním další písmenko svého cílového tajného slova. Tím se zmenší okruh hádaných slov. Pokud se oba hráči netrefí do stejného slova, je kolo neplatné, i kdyby náhodou jeden z nich řekl slovo myšlené hráčem A. Např. hráč A si myslí slovo filozofie. Řekne tedy F. Ostatní hráči se domnívají, že myslí slovo fyzika. Hráč, který si myslí slovo fyzika, slovo popíše (např. věda, která zkoumá přírodní zákony pomocí matematiky). Hráč A pochopí. že se nejedná o jeho slovo a proto řekne Fyzika to není. Pokud by nerozluštil slovo Fyzika a jiný hráč ano, začal by hráč, který rozluštil slovo fyzika počítat do deseti. Pokud do té doby hráč A neuhodne slovo fyzika, musí říct hráč, který slovo rozluštil současně s hráčem, který slovo fyzika myslel své slovo (tedy oba řeknou v ideálním případě slovo fyzika). Pokud se neshodnou, hra končí. Pokud se shodnou, hráč A prozrazuje další písmenko svého slova (tedy říká i ze slova filozofie). Ostatní hráči opět hádají...

Pomůcky:
-

Legenda:
-

12 - -
5 - 7
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Vedoucí určí barvu a hráči nechť napíší seznam všech věcí této barvy v místnosti. Kdo jich má nejvíc vyhrává.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

7 - -
3 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
2 vybraní hráči zasednou proti sobě ke stolu.Před každým leží hrací kostka, miska se lžičkou a nějakou dobrotou (puding, muesli, kompot s malými kousky... nebo třeba jen sladký čaj), svetr a zimní čepice. Na povel začnou oba házet kostkou - jakmile někomu padne 6, bleskurychle se oblékne (svetr, čepici) a pomocí lžičky začne za mohutného povzbuzování svých příznivců konzumovat lžičkou obsah misky. Ovšem jen do chvíle, kdy padne 6 jeho soupeři - pak se musí bleskurychle odstrojit a pokračovat v házení. Je třeba aby u hráčů stál rozhodčí, který upozorní jedlíka na soupeřovu šestku. Hra je pro hráče náročná fyzicky (pozor na zaskočení sousta) i psychicky (když nepadá 6). Diváci se většinou královsky baví a mohou uzavírat sázky na vítěze. Hra končí vyprázdněním misky jedním ze soupeřů. Jako cenu můžeme věnovat třeba plnou misku soutěžní"pochutiny :-)

Pomůcky:
Hrací kostka; malá miska (a něco do ní); malá lžička; svetr oblékaný přes hlavu-co největší; zimní čepice, kulich či beranice-opět co největší... a to vše 2x. Oblečení doporučuji spíš vyřazené, může dojít k újmě. Počítáme s tím, že může dojít k ublemcání, polití apod. jak hracího místa ( stolu, podlahy), tak hráčů a jejich oblečení...

Legenda:
-

5 - -
2 - -
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli
Pravidla:
Vedoucí začne hru tím, že řekne několik slov, která patří do skupiny bezabeze a potom několik slov, která tam nepatří. Úkolem hráčů potom je přijít na to, co do skupiny slov bezabeze patří. Dělají to tak, že po kruhu říkají slova a vedoucí jim říká, zda tam patří nebo ne. Většinou to chvíli trvá, než na to hráči přijdou. Ale klíč neprozrazují, hrají dál, dokud na to nepřijde více hráčů. Klíč: Do skupiny bezabeze patří všechna slova bezabeze, tedy bez A bez E, to znamená slova, která neobsahují ani písmeno A, ani písmenko E.

Pomůcky:
-

Legenda:
-

10 - -
6 - -
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Hráči si na papír nakreslí tabulku rozdělenou na 3x3 pole a do políček si vepíší předměty, které vidí okolo sebe. Potom vedoucí náhodně říká předměty, které okolo sebe vidí. Kdo řečenou věc má zapsanou v nějakém svém políčku, zaškrtne si ji. Vítězem se stává ten, kdo splní předem dohodnutou podmínku, např. kdo má vyškrtaná všechna políčka, nebo rohová políčka, nebo úhlopříčky, nebo řádky, sloupce ...

Pomůcky:
Papír a tužku pro každého hráče

Legenda:
-

7 - -
3 - -
nelze říct
kdykoli
Pravidla:
Provázky se vyznačí pevnost - na zemi se z provázků udělají kruhy - vznikne mezikruží. Uprostřed kruhů bude krabice - ta představuje pevnost, v mezikruží běhají obránci pevnosti. Je zřejmé, jak hra probíhá. Družstvo se musí rozhodnout, kolik lidí věnuje na domobranu a kolik lidí na útok (útočníci a obránci se mohou libovolně střídat a není dáno kolik lidí musí útočit a kolik bránit). Útočným materiálem jsou papírové samolepící etikety. Ty nabarvíme pro každé družstvo jinak (kupte si jich hodně, jdou na dračku :)) a uložíme je na stanoviště společné pro všechna družstva. Na začátku hry útočníci vybíhají ze své pevnosti pro JEDNU samolepku (pro jednu svoji barvu) a pak s ní útočí. Útočíme tak, že se musíme dostat ke krabici nepřátelského žlebu. Pokud se nás v mezikruží pevnosti ale dotkne obránce, neuspěli jsme. Pokud proklouznu domobraně, nalepuji svoji nálepku na soupeřovu krabici ZVENKU. Pokud budu chycen (stačí dotykem ruky), odevzdávám etiketu obránci a ten si ji nalepí na krabici zevnitř. Pak si jdu pro další etiketu a zkouším útočit znovu třeba na jinou pevnost. Doporučuji hrát v lese, družstva si polohou pevnosti volí sama (vedoucí by měl ale korigovat). Stalo se nám, že si jedno družtvo udělalo pevnost uprostřed kvalitního bahínka a měli vyhráno. Zakažte jim vytvářet kolem žlebu překážky z větví a podobně, vznikají pak spory a úrazy. Družstva doporučuji před hrou pečlivě namotivovat, hra pak nabírá neuvěřitelné obrátky. Uvidíte vyřizování osobních účtů v přímém přenosu a uzavírání válečných paktů, protože pak jsou útoky velmi účinné. Hru budete po skončení (max 30 minut hry) bodovat asi následovně. Sečtete u každé krabice počet etiket venku a uvnitř. Venkovní dejte třeba za 2 body, vnitřní za 1. Podle barev etiket můžete i lehce určit, které družtvo mělo nejúspešnější útoky apod. Družstva oblečeny klidně ve specifických krojích (barevná trika, šátky - třeba v barvách etiket).

Pomůcky:
každé družtvo vyfásne krabici a 2 provázky. Délka "asi" 10 a 20 m. Dále papírové samolepící etikety (docela dost), fixy na obarvení etiket dle počtu družstev, píšťalku, aby bylo slyšet ukončení hry.

Legenda:
Všichni znají Pána prstenů a všichni vědí, že Helmův žleb je velká pevnost. Úkolem celé hry je bránit svou pevnost a zároveň napadat pevnost soupeřovu. Jak taky jinak, když v herním území (cca 200 m2) takových nedobytných pevností může být poměrně dost ;)

9 - 16
15 - -
~do 30 minut (krátká)
ve dne
Pravidla:
Dva hráči si nasbírají kameny tak, aby jich měl každý deset o velikosti dlaně. Jeden z hráčů potom vyskládá své kameny vedle sebe do řady s mírnými rozestupy. Druhý hráč na ně hází asi ze vzdálenosti tří metrů svých deset kamenů a snaží se zasáhnout co nejvíce soupeřových kamenů vyrovnaných v řadě. Potom tento druhý hráč sebere všechny své hozené kameny a navíc také ty soupeřovy kameny, které zasáhl. Nyní postaví tento druhý hráč všechny své kameny, tedy i ty, které právě vyhrál, a první hráč hází svými zbylými kameny. Oba hráči se postupně střídají, dokud jeden z nich nepřijde o všechny své kameny. Vítězem je ten, který získá dvacet kamenů.

Pomůcky:
10 kamenů velikosti dlaně pro každého hráče

Legenda:
-

5 - -
2 - 2
nelze říct
ve dne
Pravidla:
Všem hráčům se rozdají zápalky (á 30-50ks) a uprostřed stolu se umístí láhev. Každý hráč dává postupně jednu zápalku na otvor hrdla. Zápalky se různě překládají - nesmí však spadnout (pokusy o nasazení se nesmí opakovat...). Ty, které spadnou, připadnou hráči, který je právě na řadě (nasazuje a nebo právě nešikovně pokus ukončil...). Spadne-li však některá zápalka dovnitř do láhve, je trest přísnější - hráč si musí vzít všechny zápalky, které spadly, a navíc i ty, které na lahvy zůstaly. Vzájemně si hráči vymýšlí a staví různé "pastičky". Vyhrává ten, kdo se první zbaví všech zápalek.

Pomůcky:
láhev, zápalky (30-50ks na hráče)

Legenda:
-

6 - -
3 - 13
~do 15 minut (hodně krátká)
kdykoli