Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání www.stoupaninahoru.cz www.woodcraft.cz Kmenové zřízení STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR ČRDM - Česká rada dětí a mládeže ATOM - Asociace turistických oddílů mládeže ČR

Druhý běh náčelnických zkoušek

(23.2. 2011)
Stalo se » V LLM
fotoOrganizace druhého běhu zkoušek s lehkou samozřejmostí navázala svoji úrovní na vysoko nasazenou laťku běhu prvního. Pokusím se zde podat zprávu z průběhu zkoušek z pohledu účastníka.
 
Individuální část byla organizována pomocí portálu Moodle, což je vzdělávací prostředí orientované na distanční a prezenční způsob výuky. Každý účastník obdržel asi měsíc před prvním setkáním přístupové jméno a heslo, které se na dobu kurzu stalo pro každého jistě jedním z nejpoužívanějších. Na stránkách se totiž dělo všechno. Objevovaly se zde všechny nezbytné informace o povinných úkolech, organizaci studia a víkendů, studijní materiály, odkazy, dotazníky, testy a nakonec i známky z úkolů jednotlivých modulů. Samozřejmě nechyběl ani prostor pro společnou diskuzi, poštu mezi účastníky nebo otázky organizátorům kurzu. Po počátečním vstřebání nového prostředí a způsobu výuky se toto prostředí stalo základním pilířem, komunikační dálnicí a studnicí informací pro absolvování kurzu.
Studium bylo z obsahového pohledu organizováno do několika modulů, který vedl vždy jeden lektor. Moduly a jejich náplň jsem vnímal takto:
  • Woodcraft – vznik, filozofie, symboly, Seton
  • Enviromentální výchova – poznávání přírody kolem sebe, jak působit na ostatní ve kmeni a co můžu já jako jedinec, člen domácnosti, firmy, kmene udělat pro život šetrnější k životnímu prostředí
  • Vedení kmene – práce v (dětském) kmeni, komunikační techniky, řešení kritických situací, pedagogické působení, poskytování zpětné vazby
  • LLM a kmenové zřízení – co kmen od LLM (a naopak!) potřebuje, jak ji může pomáhat a co by jí měl dávat a co dostávat
  • Organizace táboření – všechno co potřebuji vědět, když chci úspěšně zorganizovat a realizovat povedený tábor
  • Zdravověda – prevence úrazů, zajištění bezpečnosti, co dělat když už se něco stane
  • Právní odpovědnost – bezpečnost a pojištění, právní předpisy související s činností kmene
  • Právní subjektivita – co mám vědět jako náčelník nejen o činnosti hospodáře kmene

Jak vidíte není toho málo. Do prvního setkání bylo nutné se vypořádat s úkoly z některých modulů, protože některé aktivity vycházely právě z odevzdaných prací. Bylo to zejména z časového hlediska hodně náročné. Ale teď již ke společným víkendům.

Na našem prvním setkání, které se konalo v prostorách ZŠ v Buchlovicích proběhly z jednotlivých modulů praktická cvičení (zdravověda, env. výchova) či semináře (všechny ostatní).

Neotřelým těžištěm setkání se ovšem stalo simulované zařízení letního dětského tábora na určeném místě. Skupinky čtyř týmů se musely zhostit kompletní přípravy letního tábora. Výchozím zadáním byl velikost tábora a louka. Vše ostatní jsme si museli zjistit sami. Naše snaha o získání všech potřebných povolení, smluv, dohody s majitelem, razítek směřovala k místnímu šetření na obecním úřadě, který tábor - pokud bylo všechno zařízeno – povolil. Tím ale nebylo vše hotovo museli jsme připravit, navrhnout realizaci, to znamená rozpočet, program i náborovou prezentaci nabízeného tábora rodičům dětí. No na jedno odpoledne toho rozhodně nebylo málo, ještě že kanceláře Místního úřadu, Lesů české republiky, Hygienické stanice, laboratoře rozborů pitné vody, bydliště majitelů pozemků a dalších byly umístěny v jednom z pavilonů školy :-).

Zkrátka nabitý program na prvním víkendu byl zajištěn perfektně a kompletně, včetně výtečného stravování v místní školní jídelně.

Mezi prvním a druhým víkendem zbývá asi měsíc času. Protože plyne jako voda po jarním tání tak najednou je na čase zdolat testy z jednotlivých modulů programu. A aby toho nebylo málo také opět vypracovávat úlohy, na které se bude společně navazovat.

Druhý vfotoíkend na takřka druhém konci republiky byl neméně zajímavý jako ten první. Leitmotivem setkání byl tentokráte celodenní pobyt v terénu – Velká cesta.

Pětičlenné skupinky musely dokázat, že jako budoucí vedoucí/náčelníci si umějí poradit v náročných situacfotoích. Cestou ke čtyřem stanovištím jsme sbírali houby, natáčeli videokamerou reportáž z našeho putování, vyráběli umělecké dílo na motivy čtyřnásobného ohně, odlévali sádrovou stopu, sehráli a natočili simulovaný rozhovor ČT24 s ekology na téma Woodcraft. Cestou podle mapy jsme se rozhodně nenudili, natož na stanovištích, kam jsme museli dorazit na určený čas. Na těchto čtyřech zastávkách jsme zajišťovali první pomoc skupině zraněných osob až do příjezdu záchranné služby, lovili lukem a šípy potraviny na oběd připravený na ohni rozdělaným čistým způsobem, poznávali stromy, květiny a ptáky a budovali lanovou lávku přes koryto potoka.

Se všemi těmito nástrahami jsme se všichni vypořádali, ale dorazili jsme na základnu až za tmy značně opotřebovaní.

Ovšemfoto v chatě nás již čekalo milé překvapení v podobě neuvěřitelné hostiny. Stůl se prohýbal po náporem mnoha druhů lahodných pokrmů, které bychom ve skromných podmínkách kuchyně rozhodně nečekali.

Po večeři proběhla reflexe ze zdravovědné části cesty, velice zajímavá přednáška o houkání sov a na závěr promítání natočených reportáží z putování skupin.

Nedělní brzké ráno bylo ve znamení výstupu na Lysou horu, kdy se nejdrsnější woodcrafteři vydali za tmy na cestu, aby přivítali začátek nového dne na jejím vrcholu. Pro některé bylo jistě překvapením, že v tuto brzkou ranní hodinu nebyli na vrcholu sami. V restauraci KČT bylo překvapivě plno tzv. Lysařů.

Dopoledne jsme se ještě naposledy dotkli výuky ve workshopech z environmentální výchovy a Woodcraftu. Poté ale již následovalo slavnostní udělování dekretů. Po organizačních informacích, obědě, balení a úklidu jsme se rozjeli do svých domovů okolo třetí hodiny odpolední s vědomím, že druhý víkend náčelnických zkoušek byl náročnější po fyzické stránce, stejně dobře připravený a zajímavý jako první. Organizačnímu týmu všechna čest!

Co mě osobně dalo absolvování náčelnických zkoušek
  • Dozvěděl jsem se mnoho zajímavých informací
  • Naučil jsem se mnoho věcí
  • Poznal jsem dvě desítky zajímavých lidí ze všech koutů republiky a vytvořil jsem si k nim na základě společných zážitků pouto
  • Zjistil jsem, jak se náš kmen liší od ostatních organizací a přesto mají mnoho společného
  • Utesal jsem v sobě obtížně dosažitelnou metu perfektně zorganizované akce
  • Načerpal jsem neuvěřitelné množství energie a chuti do další práce
  • Získal jsem chuť se zdokonalit v dalších oblastech
  • Dostal jsem se do neobvyklých situací
  • Získal jsem spoustu užitečných názorů, inspirací, rad a zkušeností od lektorů i od ostatních účastníků
  • Díval jsem se na věci z nových pohledů
  • Dostal jsem se na zajímavá místa
  • …. jsme kmen, jehož náčelník má Náčelnické zkoušky!
Roman Směták - Čovečové

Komentáře, diskuze

Doposud nebyl zaznamenán žádný komentář.


Kolik je sedm plus osm ? (ochrana proti nevyžádanému příspěvku)

Nový příspěvek
Jméno:*
Email:
WWW:
Odpovědět:
Příspěvek:*
* Povinná položka
Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Správce těchto stránek nemůže ovlivnit jejich obsah a nenese za něj zodpovědnost. Vyhrazuje si však právo je odstranit.
Nepřijatelné jsou zejména urážky, vulgarismy, rasismus, neplacená reklama a příspěvky nesouvisející s příslušným tématem.
Pokud s něčím nesouhlasíte, uveďte důvod a přidejte argumenty. Jinak je váš názor k ničemu a nemá tu co dělat.