Liga lesní moudrosti realizuje od září 2018 projekt Škola mimo školu. Hlavním cílem projektu je umožnit dětem a mládeži rozvinout klíčové kompetence prostřednictvím 13 nově vytvořených vzdělávacích programů propojujících formální a neformální vzdělávání. Základní myšlenkou je, že je dobré, když se děti v mimoškolních organizacích něco naučí a že by bylo výborné, pokud by to dokázal učitel využít ve výuce pro motivaci nejen dotyčného dítěte, ale i zbytku třídy. Stejně tak je, podle nás důležité, pokud vedoucí ví, co se děti ve škole učí a jak na to hravou formou navázat. Touto vzájemnou podporou by mohla být škola i mimoškolní aktivity zajímavější a pro dítě nebo mladého člověka v životě využitelnější.
Výsledkem projektu bude 13 vyzkoušených programů na našich základnách Fram, Fara Michalovy hory, na některých základnách spřátelené Asociace TOM, na našich loukách na Kosím potoce a na hradě Roštejně.
V prvním roce projektu budou programy vznikat. V druhém roce, pak programy otestujeme na skupinách dětí. Programy jsou vytvářené pro různé věkové kategorie. Programy budou vedeny lektory. Pokud to bude možné, rádi bychom připravili i zjednodušené varianty programů, kde by průběh zvládl sám učitel nebo vedoucí bez lektora. Po skončení projektu tak budou mít jak školy, tak naše kmeny a oddíly možnost přihlásit se a program si zažít. Dokážeme tím dát naším základnám další rozměr. Představte si, že nepojede s dětmi někam jen proto, že je to tam hezké, ale už dopředu budete do detailu vědět, co se společně naučíte a kam se můžete posunout.
Níže se můžete podívat na stručné představení jednotlivých programů a místa realizace.
Fara Michalovy Hory je historický objekt v majetku Ligy lesní moudrosti, který prošel kompletní rekonstrukcí za podpory investičních dotací MŠMT, s vizí školící a ubytovací kapacity dětí a mládeže. Zachovává si historický ráz, zároveň poskytuje zázemí včetně moderního technického vybavení.
Truhlárna má dětem přiblížit nejen práci se dřevem, ale také dřevo samotné. V dnešní digitalizované době je čím dál těžší poznat na vlastní „zrak a hmat“ jednotlivé materiály a jejich vlastnosti, i když se s nimi v běžném životě jinak stále potkáváme. V truhlárně si děti mohou v rámci programu pod vedením lektora z polotovaru v různém stádiu připravenosti, úměrném věku a schopnostem účastníka, vyrobit ptačí budky pro různé druhy ptáků, vydlabat lžíci či misku, které mohou následně dále používat. Součástí programu v truhlárně bude také povídání o vlastnostech jednotlivých typů dřev a jejich využití pro člověka. Pozorování a určování stromů a jejich obyvatel
Kovárna bude zaměřena na práci u kovářské výhně. Děti si vyzkouší práci se železem, kladivem a kovadlinou a poznají jeho proměnlivé vlastnosti. Výrobky (nástroje, ocílky, háčky, hřebíky a jiné praktické předměty) si pak mohou odnést domů. Program se dá variantně přizpůsobit věku účastníků a jejich schopnostem tím, že lektor vybere polotovar v přiměřeném stupni připravenosti. Po teoretické přípravě a základním bezpečnostním proškolení bude tým rozdělen do více skupin, tak, aby se lektoři (vždy dva) mohli věnovat primárně těm, kteří budou pracovat s rozpáleným materiálem a kovat na kovadlině. Některé vyrobené předměty, např. ocílka, bude dále upotřebitelná v programu Příroda, prostor pro vzdělávání i kamarádství, kde bude nutná k rozdělání ohně a uvaření pokrmu.
Součástí programu bude také povídání o železe, jeho zpracování, historii těžby a jeho využití pro člověka. Program v kovárně bude v synergii s programem geologickým. Okolí je historickým nalezištěm ušlechtilých rud.
Na přístupném místě nedalekých vodních toků, umístí účastníci programu přenosné vodní kolo. To bude dočasně ukotveno ke stromům na břehu a propojeno hřídelem, uloženým v ložiskách na tyčích zatlučených do dna, k převodovce a alternátoru. K němu bude zapojený měřák a lampa, která poslouží jako důkaz přeměny pohybové energie potoka na elektrickou. Účastníci programu budou zapojeni do všech fází experimentu. Tedy dovezení potřebného materiálu na vozíku, kompletace, rozsvícení lampy, základní a následná měření v různých variantách rychlosti otáčení hřídele. Osciloskop pak bude ve variantě pro II. stupeň a střední škola využit k důkazu průběhu střídavého proudu. Jeho pomocí lze sledovat časový průběh napětí a jeho změny v závislosti na činnosti celého systému. V údolí se historicky nacházela první vodní elektrárna v okolí. Experimentem se přeneseme do minulosti, rozebereme fyzikální veličiny z oblasti elektromechaniky, úměrně k věku a schopnostem účastníků.
Geologický program je zaměřený na poznání historie těžby v Michalových Horách, na postup zpracování jednotlivých typů rud a jejich vlastností. Účastníci budou seznámeni s bohatou historií těžby v Michalových Horách, praktickým využitím těžených rud, včetně mincovní tradice plánského tolaru. Porovnají použití barevných kovů v minulosti a dnes. Seznámí se s propojením na lázeňství. Ve variantě II. stupeň a střední škola bude zařazeno téma radioaktivity, včetně měření v terénu.
Účastníci najdou pozůstatky těžební činnosti barevných rud na výsypkách v okolí. Natěží vzorky do replik historických neciček, ve kterých se ruda transportovala ve středověku. Vzorky odnesou po dvojicích na faru, kde budou podrobeny roztřídění, určování za pomocí projekce, včetně pozorování a měření pod mikroskopem.
V mělkých vodách Kosího potoka, účastníci pomocí miskových lup a speciálně upravených sítěk poznají rozmanitost života v potoční vodě. Vylovené bezobratlé živočichy budou pozorovat pod miskovou lupou, překreslovat a určovat pomocí atlasů. Další neživé nalovené vzorky (vodní rostliny, nerosty) můžou pak pozorovat detailněji pod mikroskopy v audiovizuální učebně na faře. Pozorování bude realizováno na různých místech. Například nad a pod vesnicí. Cílem bude potvrdit hypotézu, že jsou z vesnice splavovány bakterie, které mění kvalitu vody a ovlivňují i život v ní.
Program navazuje na předchozí programy, realizované na faře v Michalových Horách. Liga lesní moudrosti vlastní louky v údolí Kosího potoka. Stará se zde o sad starých odrůd, vysazuje soliterní dřeviny i ovocné aleje. Každoročně je na loukách odpracováno stovky brigádnických hodin. Louky jsou pak zázemím pro táboření v týpích a realizaci woodcrafterského programu. Připravovaný program lze využít pro posílení sociálních vazeb ve třídě či jiném dětském kolektivu. Skupina přijede na louku, kde si musí zajistit základní věci pro přežití s minimem civilizačních vymožeností. Postavit si týpí, vykopat ohniště, zajistit pitnou vodu. Lukem a šípem (střílení do primitivních terčů a zvířecích figurín, rozmístěných po lese) zajistit suroviny a z těch si připravit jídlo. K rozdělání ohně lze použít ocílku, kterou si ukovali v programu Kovárna. Ke konzumaci pokrmů pak mohou použít lžíci a misku z programu Truhlárna. Příroda kolem je silně ovlivněna historií místa. Jedná se o prostor zaniklé vesnice, v důsledku odsunu německého obyvatelstva po 2. světové válce. Cílem dalších aktivit je pomocí prožitku posílit vnímání účastníků v oblasti pozorování přírody, zájmu o historii a nutnosti pomáhat si ve skupině. Většina úkolů se nedá splnit, pokud nedojde ke spolupráci.
Lovy budou prováděny zejména pomocí různých výtvarných technik v propojení s poznáváním přírody (malba, kresba, frotáž, fotografie, odlévání stop do sádry, výroba herbáře). Jednotlivé „úlovky“ si účastníci budou moci odnést domů jako suvenýr. Nedílnou součástí bude i prezentace historie lovectví a myslivosti s možností vyzkoušet si některé způsoby lovu (například formou střelby z luku). Nutností je vztažení programu i na neživou přírodu a to vzhledem ke geologické atraktivitě celého okolí (oblast Geoparku Vysočina, podnícení účastníků k tvorbě vlastních mineralogických sbírek).
Veškeré aktivity je možné provádět v prostoru kulturní památky hrad Roštejn nebo jejím bezprostředním okolí, součástí programu bude i návštěva trasy hradu zabývající se přírodou, lovectvím a myslivostí. Nepovinnou možností rozšíření programu může být například vycházka s revírníkem / oborníkem po okolní oboře a pozorování vysoké zvěře, či návštěva Záchranné stanice živočichů v Telči, nebo přírodovědných expozic Muzea Vysočiny v Jihlavě.
Program je rozdělený na teoretickou část a praktickou část. Víkendový kurz (pátek večer – neděle odpoledne) začne teoretickou přípravou, kdy budou účastníci kurzu seznámeni s fotografickým vybavením, základní prací s fotoaparátem a nastavením různých kompozic. V praktické části kurzu si účastníci vyzkouší práci s fotoaparátem za použití různých kompozic a pomůcek. Cílem programu je posílit děti a mládež kreativním myšlením skrze fotografování. Ve školních zařízeních běžně cílová skupina nepracuje s fotografickým materiálem a za pomoci našeho zkušeného koordinátora a lektora budou moct upustit uzdu fantazii skrze fotografování. Realizační tým vytvoří metodickou příručku, která bude sloužit jako pracovní nástroj pro další vedoucí.
Cílem programu je předvést a naučit děti a mládež, vodáckým dovednostem, které nemají ve školních zařízeních možnost získat. Zároveň ukázat, že vodáctví není sportem jen pro sportovně zdatné jedince. Dostatečné zázemí lektorů zajišťuje i možnost účasti dětem se speciálními potřebami.
Teoretická část programu se uskuteční v areálu klubovny turistického oddílu mládeže Lotři Hronov a okolí jejich loděnice. Praktická část programu se poté uskuteční na řece Metuji. Realizační tým (koordinátor a lektoři) bude tvořen zkušenými vodáky z řad oddílu TOM Lotři Hronov. Z důvodu zajištění bezpečnosti jsou potřeba v tomto programu dva lektoři.
V Asociaci TOM je kladen velký akcent na přístup k památkám a autentickému životnímu stylu. V praxi se to odráží i v citlivých opravách historických objektů, které vlastníme, ať už jde o Oparenský mlýn, Valašskou dřevěnici Polana na Vsetíně, historickou roubenku z 18. století v Dědově u Teplic nad Metují či původně secesní vilu – dnes Herberk Ferdinanda Dobrotivého ve Sloupu v Čechách.
Právě v těchto objektech chceme uspořádat 4 víkendové kurzy (pátek večer – neděle odpoledne) zaměřené na interaktivní poznávání historie. Roky 2018, 2019 a 2020 jsou plné významných výročí. Chceme nenásilnou formou přiblížit českou a světovou historii všem věkovým kategoriím.
V rámci projektu bude vytvořena série velkoformátových přenosných deskových her.
Liga lesní moudrosti (LLM) má 1620 členů, woodrafterů, kteří se sdružují v 62 kmenech či rodech po celé České republice. Díky podpoře vzdělávacích aktivit, zaměřených na dobrovolné vedoucí v Lize lesní moudrosti, dojde ke zvýšení kvality neformálního vzdělávání, které LLM poskytuje dětem a mladým lidem. Tradiční pravidelná kmenová činnost v LLM je zajišťována vedoucími - náčelníky. Projekt podpoří záměrnost vzdělávání a posílí schopnost vedoucích na preciznější přípravu schůze.
Program v kmenech Ligy lesní moudrosti je zajišťovaný dobrovolnými vedoucími. Ti připravují program pro děti a mládež. Na pravidelných schůzkách, víkendových aktivitách i táborech se vzdělávají dle metodik LLM i podobných organizací. Systém přípravy i způsob této práce jsou často voleny intuitivně a vykazují velkou míru improvizace. Úroveň jednotlivých kmenů je rozdílná. O kurzy pro náčelníky i další činovníky v LLM je, v současné době zájem. Absence financí na straně LLM i činovníků však vede k tomu, že jejich účast na externích vzdělávacích kurzech je sporadická.
Vedoucí jsou často mladí lidé bez větších pedagogických zkušeností. Jejich čas, který se mohou věnovat vedení je omezený školou a zaměstnáním či brigádami, rodinami i dalšími aktivitami. Starší, zkušenější vedoucí, kteří by mohli předávat zkušenosti, zakládají rodiny a jsou pracovně velmi vytížení. Na realizaci zajímavých vzdělávacích aktivit a zapojení externích odborníků nemají kmeny v Lize finanční prostředky. Stejně tak je tomu s nákupem pomůcek na činnosti, které by obohatili program.
Cílem projektu je zvýšení kvality neformálního vzdělávání v LLM. Zvýšení kompetencí dobrovolných vedoucích při přípravě a vedení programu ve kmenech. Sdílení zkušeností mezi zkušenějšími vedoucími a méně zkušenými. Zapojení odborníků do vzdělávací činnosti ve kmenech. Tj. na schůzkách, víkendových akcích a táborech. Úspěšné absolvování kurzů pro vedoucí a instruktory.
Kontakt: sablony@woodcraft.cz